Velkommen til Esbjerg Kommune - Forside

Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Kompetencer, kultur og adfærd

Data skal være en vigtig bestanddel i de generelle dialoger, vi har i Esbjerg Kommune, men særligt når der skal træffes beslutninger. 

Data skal ikke stå alene eller behandles som et særskilt dagsordenspunkt, men skal indgå naturligt i drøftelser på både strategisk og operationelt niveau. Det gælder både for kvantitative og kvalitative data. Gennem dialog skal data give anledning til at udvikle kerneopgaven og skabe organisatorisk læring. Samtidig skal dialogen styrke arbejdet omkring datafangst og -kvalitet, så vi hele tiden arbejder på at samle mere relevant data og sikre endnu højere kvalitet i eksisterende data.

Vi tror på, at gode beslutninger kræver datatriangulering, sund fornuft og kritisk sans. Samtidig ser vi det som en naturlig del af ledelsesopgaven at interessere sig for data og at arbejde efter devisen: ”Ingen kritisk dialog uden data, ingen data uden dialog”.

Principper:

  • Data er et vigtigt element i vores beslutningsprocesser
  • Data og dialog går hånd i hånd, ligesom dataanalyse altid skal kombineres med sund fornuft og kritisk sans
  • Når vi arbejder med data, er det altid med en formålsbestemt og transparent tilgang
  • Det er konkrete strategiske indsatsområder, som definerer vores databehov – ikke de data, som allerede er tilgængelige.

Sådan arbejder vi i teamet

Kompetencer til de rette

At arbejde med data kræver kompetencer hos både ledere og medarbejdere. Det bliver fremover endnu mere vigtigt, at de personer, som skal arbejde i et stadigt voksende datalandskab, er klædt på til opgaven. Det kan i visse tilfælde blive nødvendigt at rekruttere specifikke kompetencer, hvis de ikke allerede findes i organisationen. På ledersiden bliver det i højere grad nødvendigt at klæde vores ledere på til at arbejde med data, så de kan løfte opgaven og bruge data som et element i den kontinuerlige udvikling af deres fagområde.

Tydelig ledelse omkring dataformål

Det er et ledelsesansvar, at dataunderstøttelse rettes mod et specifikt formål. Det kan være i forhold til driftsstyring (typisk fast rapportering på økonomi, personale, produktion, resultater, tilfredshed) eller analyse- og udviklingsformål. Udover at definere den strategiske retning skal ledelsen sikre, at alle berørte medarbejdere, kender begrundelsen for at indsamle eller berige de data, der arbejdes med. En tydelig kommunikation omkring formål sikrer, at de medarbejdere, der foretager datafangsten, forstår vigtigheden i deres arbejde, og at alle kan se den røde tråd i de data, der udstilles helt fra top til bund i værdikæden. 

Case: CASE: Fra ledelsesinformation til business intelligence

I Esbjerg Kommune har vi i mange år arbejdet med ledelsesinformation (LIS), og i takt med en mere udbredt brug af LIS er ambitionen i organisationen løftet til anvendelse af mere avanceret BI (Business Intelligence). Det ændrede ordvalg dækker over en tilgang, hvor data ikke kun er relevant for ledere i en rapporteringssammenhæng. Forretningsdata anvendes også aktivt til at skabe overblik, sætte retning og træffe beslutninger på et operationelt niveau.

Eksempler på igangværende eller tidligere projekter indenfor temaet

  • Flere specialiserede ressourcer til dataarbejde (bl.a. gennem oprettelse af nye stillinger)
  • GDPR: Implementering af GDPR i hele organisationen – fra fagpersonale til direktion.