Velkommen til Esbjerg Kommune - Forside

Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Tema 1: Nutidens og fremtidens udfordringer

Den grønne omstilling og de demografiske udfordringer er ikke nye udfordringer for de danske kommuner. De helt konkrete tiltag og afledte effekter heraf kommer dog i de kommende år til at fylde endnu mere, end de allerede gør. Derfor er det tvingende nødvendigt, at vi i Esbjerg Kommune arbejder med disse udfordringer på nye og smartere måder.

Principper:

• Vi bruger data til at udvælge og prioritere målrettede indsatser
  • Vi lader ikke ”det perfekte” stå i vejen for gode løsninger, som kan hjælpe os på vejen mod målet
  • Vi anvender benchmarking aktivt og sammenligner på tværs
  • Vi skal udnytte det datapotentiale, der er i vores IoT-enheder og stiller dem til rådighed på tværs.

Sådan løser vi nutidens og fremtidens udfordringer

Grønne data skal sikre en bæredygtig fremtid

Hvis Esbjerg Kommune skal i mål med de ambitiøse målsætninger omkring reduktion af CO2-udledning som organisation og som geografisk område, kommer data til at spille en helt central rolle. Datagrundlaget skal anvendes til at dokumentere de konkrete fremskridt og til at skabe overblik, planlægge og prioritere indsatser, så vi når vores målsætninger for den grønne omstilling og kan sikre varig forandring.

I den forbindelse er det vigtigt med en tværgående indsats, hvor de ”grønne data” kan bruges på tværs i hele Esbjerg Kommunes organisation. Her skal vi fortsætte med at afdække, hvilke data vi allerede i dag indsamler, om sensorer i det offentlige rum har mulighed for at indsamle nyttige data mv.

Demografiske udfordringer skal også løses med data

Den demografiske udvikling skaber allerede udfordringer en række steder i samfundet, og i de kommende år bliver opgaven med at skaffe hænder nok kun større. Alle kommuner har derfor en bunden opgave med at frigøre ressourcer, så vi kan håndtere den demografiske udfordring, som lægger pres på velfærdsområderne og andre samfundsmæssige udfordringer, vi står overfor i fremtiden.

Data alene kan ikke løse denne udfordring, men for at kunne tackle udfordringen på en intelligent måde, er det nødvendigt med gode data og indsigter, der fx kan understøtte planlægning, prioritering af de rette indsatser mv., så ressourcerne anvendes optimalt.

Strukturerede data bliver samtidig et centralt omdrejningspunkt, når processerne skal strømlines og automatiseres, så der kan frigøres ressourcer til andre formål.

Case: CO2-regnskab via indkøbsdata

I Esbjerg Kommune bruger vi bl.a. data fra fakturaer til at udarbejde vores CO2-regnskab. Data fra indkøbte ydelser kobles til et gennemsnitligt klimaaftryk, og det bliver på den måde muligt at lave et fælles klimaregnskab for kommunen, uden at der skal bruges omfattende personaleressourcer på arbejdet.

Andre eksempler på igangværende eller tidligere projekter indenfor temaet:

• Intelligent flådestyring af køretøjer ved brug af data og kunstig intelligens