Cykelsti fra Ribe til Nationalpark Vadehavet

Med den nye cykelstirute, som strækker sig fra Øster Vedsted til Nationalpark Vadehavet, bindes Vadehavsområdet sammen med den eksisterende nationale cykelrute langs Vestkysten.

Cykelstien er nu anlagt og alle er velkomne til indvielse den 28. maj 2024.

Den nye cykelsti er nu færdig, så hop på cyklen og vær med til at indvie den.

Kom til indvielse af den nye cykelsti

Tirsdag den 28. maj 2024 kl. 14.00 i Øster Vedsted

Indvielsen fejres med et snoreklip ved starten af den dobbeltrettede cykelsti lige efter byskiltet i Øster Vedsted (Øster Vedsted Vej / Græsgårdsvej). Udvalgsformand for Plan & Byudviklingsudvalget, Henning Ravn, holder en tale og inviterer efterfølgende til en cykeltur på den nye cykelsti.

Cykelturen afsluttes med lidt godt til ganen ved en reception på Vadehavscentret (Okholmvej 5, Vester Vedsted, 6760 Ribe). Alle er velkommen - også dem, der ikke cykler.

Tag din cykel med og oplev den nye cykelsti.

Cyklisme på Vestkysten har vokseværk

Den nye cykelstirute vil understøtte den voksende cykelturisme ved Vestkysten. Cykelstien forbinder nemlig flere af Vestkystens største turistattraktioner. Dette omfatter det naturskønne Vadehavsområde med Mandø og Vadehavscentret i den ene ende og den store turistattraktion Ribe, med bl.a. Ribe domkirke og Ribe Vikingecenter, i den anden.

Øget tryghed for cyklister

Sammen med cykelstiens placering i den smukke vestjyske natur vil det samtidigt øge trygheden ved at benytte cyklen. Med stiens etablering er det nærliggende og trygt for de lokale og højskoleelever at cykle til og fra fritidsaktiviteter. Samtidig er det fordelagtigt at cykelpendle til bl.a. arbejdsplads, ungdomsuddannelse eller folkeskole i Ribe, da en cykelsti mellem byerne skaber sammenhæng med det nuværende cykelstinet.

Cykelstiens forløb

På de første 1,4 km fra Vadehavet og forbi Vadehavscenteret er der etableret 2 minus 1 vej og hastigheden sænkes for at tilgodese cyklisternes tryghed.

På de næste ca. 2,4 km følger cykelstiruten de mindre grusveje Ulvehøjvej, Kløjsvej, Degnetoftevej og Sdr. Farup Vej. Vejene er alle blevet opgraderet med fast belægning i eksisterende vejbredde.

På de næste 2,5 km, fra Sdr. Farup til Øster Vedsted, er der anlagt en ny, dobbeltrettet cykelsti langs vejen. Ved Øster Vedsted byskilt kobler cykelstien sig på de eksisterende, enkeltrettede cykelstier i forbindelse med byskilt og bump. Herfra er det muligt at følge eksisterende cykelstisystem videre ind til Ribe.

Cykelstiens forløb vist på kort.