Esbjerg Kommune logo

Nyhedsbrev fra Esbjerg Byhistoriske Arkiv: God Påske

God Påske

Esbjerg Byhistoriske Arkiv ønsker alle modtagere af nyhedsbrevet god påske med årets første udgave af bladet ArkivNyt.

Her kan du blandt andet læse om en købmandsfamilie under besættelsen og et lærerpar på Esbjerg Statsskole fra 1960'erne og frem.

Du kan også læse om forårets sidste fyraftensforedrag: Fiskerne og byen.

God læselyst og GOD PÅSKE.

ArkivNyt - marts 2024

Årets første udgave af arkivets digitale magasin Arkivnyt er udkommet.

I bladet kan du læse om en købmand N. A. Frederiksen, Nørregade 65, og hans familie. Under besættelsen var N. A. Frederiksen indtil sin død i 1941 markant i sine holdninger mod besættelsesmagten, og efter hans død indtog hans enke og tre børn nøgleroller i Esbjergs modstandsbevægelse.

Du kan læse en artikel af Søren N. Sørensen, om soldatertid i Esbjerg 1955-1957.

Pensioneret lekter Aage Elvig fortæller om, hvordan han og hans nu afdøde hustru Kirsten, som unge, nyuddannede gymnasielærere, blev ansat på Esbjerg Statsskole i 1964.

Endelig fortsætter Peter Bak artikelrækken om kvindelige byrådsmedlemmer med en artikel om Birgit Petersen, som var socialdemokratisk byrådsmedlem 1981-1998.

På billedet ses købmandsfamilien Marie og Niels Andreas Frederiksen med børnene Anker, Ruth og Esther i lejligheden, Nørregade 65, ca. 1925.
Foto: EBA 90398-070.

Læs nyeste udgave af ArkivNyt marts 2024 her
Fyraftensforedrag: Fiskerne og byen
Tirsdag den 2. april
kl. 16.30-18.00

Fra 1894 slog fiskeriet markant igennem i Esbjerg. Som en historiker har udtrykt det blev fiskeriet det erhverv, Esbjerg voksede på. Kutterflåden voksede og voksede frem til ca. 1970, hvor den nåede næsten 700 fartøjer, og hver fisker på havet gav beskæftigelse til mange i land. Der fiskes stadig fra Esbjerg Havn, men ikke i et omfang som tidligere, men fortællingerne lever stadig.

Foredraget er arrangeret i samarbejde med Sydvestjysk Folkeuniversitet

Billetpris: 75 kr. + billetgebyr.

Læs mere og køb billet her

Esbjerg Byhistoriske Arkiv
Torvegade 47