Esbjerg Kommune logo

Nyhedsbrev fra Esbjerg Byhistoriske Arkiv: Glædelig jul og godt nytår

Glædelig jul og godt nytår

Esbjerg Byhistoriske Arkiv sender hermed ønsket om en rigtig glædelig jul og et godt nytår med tak for samarbejdet i året, der snart er gået.

2023 har været et travlt år, men der er kommet meget ud af indsatsen. Efter næsten et års nedlukning blev databaserne på arkivets hjemmeside præsenteret i ny og opdateret udgave ved »Nytårskuren 2022«, så de stod klar for brugerne inden nytår. Der er blevet digitaliseret og registreret mange fotografier, også nyere, så antallet af billeder at gå på opdagelse i er vokset markant. Arkivets frivillige har tastet mange data ind i databaserne, som nu let kan opdateres og publiceres. Sidst, men ikke mindst er projekt Arkivet i den åbne skole nået ud til folkeskolerne og har ført over 1.000 børn til undervisning i historie i arkivet med besøg i arkivets magasiner og arbejde med rigtige kilder. En anden måde at lære historie på end ved blot at sidde med en tablet.

Esbjerg Byhistoriske Arkiv glæder sig til at fortsætte arbejdet i 2024 og møde jer som brugere af arkivets mange tilbud.

Glædelig jul og godt nytår.

M.v.h.

Jørgen Dieckmann Rasmussen
Arkivchef

I denne udgave af nyhedsbrevet kan du læse arkivets julehilsen med invitation til Nytårskur 2023, torsdag den 28. december. Du kan læse december-udgaven af ArkivNyt og du kan læse om, hvordan du stadig kan følge med i arkivets julekalender på Facebook.
Husk også Esbjerg-kalender 2024.

Julekort

Julehilsen og invitation til "nytårskuren", torsdag den 28. december 2023 kl. 14.00-16.00

Læs julehilsenen her
ArkivNyt - december 2023

Årets anden og sidste udgave af arkivets digitale magasin Arkivnyt er udkommet.

I bladet kan du læse om den "ukendte" Esbjerg-slægt, som stammer fra den ene af de to Esbjerg-gårde, som lå, hvor Esbjerg ligger i dag. En af arkivets medarbejdere - Anette Rydahl, som hedder Esbjerg til mellemnavn, stammer fra denne slægt, og har skrevet en artikel om det.

Du kan læse en artikel af Peter Bak om Marie Christensen, som var ene kvinde i Esbjerg Byråd 1913-1920.

Aja Høy-Nielsen har skrevet en artikel om Stormly, et beskyttet pensionat for kvinder, vokset ud af KFUM's Sociale Arbejde.

Benneth Østergaard Petersen, som var Sædden Kirkes første præst, har skrevet en artikel om kirken og kirkesognets opståen i 1970'erne: Da et nyt sogn blev til - og Sædden Kirke bygget.

Og endelig kan du læse årets julehistorie, hvor Niels Frederiksen beretter om barndommens juleaftener med en mor og faster, som begge var jordemødre, og som begge kunne risikere at blive kaldt ud til fødsler midt i risalamanden.

God læselyst - og glædelig jul.

Billedet er fra en juleaften hos familien Frederiksen i 1956.
Foto: EBA 120230-070.

Læs nyeste udgave af ArkivNyt december 2023 her
Byhistorisk Arkivs julekalender 2023

Du kan stadig nå at følge med i arkivets julekalender på Facebook.

Da vi er gået ind i juleugen handler alle julekalenderopslag om julen i Esbjerg. I går var vi på juleudstilling, og så blandt andet juletrolden, som i flere år var udstillet hos herreekviperingsfirmaet P&A (Pedersen & Albrechtsen), Strandbygade 1, på hjørnet af Kongensgade og Stormgade.

Du kan se alle tidligere opslag på Facebook-siden, og skriv gerne dine kommentarer, erindringer om stedet/begivenheden i kommentarfeltet - og inviter også dine Facebook-venner til at følge med.

Billedet her er fra julekalenderen den 18. december: Juletrolden i vinduet hos P&A kunne rokke med hovedet, rulle med øjnene og åbne munden, og hver dag kl. 16 blev den fodret med rødkål og hvidkål.
Foto: Paul Bølling, 1959. EBA 81543-008.

Følg med i julekalenderen 2023 her
Esbjerg-Kalender 2024

Esbjerg-Kalender 2024 er på gaden. Kalenderen er udarbejdet med en række begivenheder fra byens historie, der er koncentreret om årene 1924, 1949, 1974 og 1999.

Blandt dette års mange historier og begivenheder er bl.a. åbning af Dr. Louise på Torvet i 1999, indvielsen af boblehallen på Gl. Vardevej i 1974 og influenza-epidemi på Børnenes Vels optagelseshjem i 1924. Vi hører også om Borggården i 1949, hvor populære nøgendanse blev afbrudt af Frelsens Hær, der overtog scenen. Der er fortællinger om vikingerne, der i 1949 drog på togt til England, og om Esbjerg Stadion, som i 1999 blev til et olympisk stadion i forbindelse med ungdoms-OL i byen. Og mon ikke, der er blevet plads til en historie eller to om EfB, der blev stiftet i 1924?

Hver måned indeholder tekster fra alle udvalgte år, og et af årene er forsynet med en uddybende tekst, der ledsages af et billede fra vores store billedsamling.

Kalenderen er i stort format - 40x30 cm - og med spiralryg. Kan købes hos byens boghandlere, i webshoppen og i Esbjerg Byhistoriske Arkivs læsesal.

Pris: 90 kr.

Husk: Vi har også julekort med lokale motiver fra Esbjerg og Ribe, og julenisser med påtrykte julesange.

Køb kalenderen her

Esbjerg Byhistoriske Arkiv