Esbjerg Kommune logo

Nyhedsbrev fra Esbjerg Byhistoriske Arkiv: Program - forår 2024

Program - forår 2024

Esbjerg Byhistoriske Arkivs forårsprogram er på gaden, og allerede nu kan der købes billetter til forårets aktiviteter.

Vi lægger ud i næste uge, hvor der er ledige pladser på kursusholdet Mit Esbjerg, som har første kursusgang på torsdag den 25. januar kl. 9.30. Du kan bl.a. opleve Esbjerg Messingkvintet, som i ord og toner vil fortælle om deres esbjerg-tid.

Der er udsolgt til kurset På opdagelse i din kommune Esbjerg.

I løbet af en uges tid kan trykt program hentes i læsesalen og på biblioteket.

På gensyn til forårets mange arrangementer.

Program - forår 2024
Kursusrækken Mit Esbjerg - forår 2024

Der er ledige pladser på kursusholdet Mit Esbjerg, hvor esbjergensere fortæller om deres liv og virke i Esbjerg. Første kursusgang er på torsdag den 25. januar kl. 9.30.

I foråret kan du høre fortællinger af eventkoordinator Annette Posselt - musiker, grafiker og kaffeentusiast Philip Skovgaard - museumsinspektør Mette Slyngborg - direktør Peter Jørgensen, bl.a. distributør af skomærket Skechers - eventchef Kirsten Bisgaard Kirchner - og endelig kommer Esbjerg Messingkvintet, som består af fem musikere, som vil sætte ord og toner på deres esbjerg-erfaringer.

Billetterne koster 675 kr. for hele kursusrækken + et mindre billetgebyr. Det er ikke muligt at købe billetter til enkeltarrangementer.

Læs programmet.

Billedet viser Anton Rehkopff, som modtager den første sending rigtige kaffebønner efter krigen. Det skete i 1952. Anton Rehkopff, som havde forretningen Løve Materialhandel i Kongensgade 72,var Philip Skovgaards morfar.
Foto: EBA 38303-070.

Køb billet her
Esbjerg-Kalender 2024

Har du endnu ikke fået fat i Esbjerg-Kalender 2024, kan du stadig nå det. Kalenderen er udarbejdet med en række begivenheder fra byens historie, der er koncentreret om årene 1924, 1949, 1974 og 1999.

Blandt dette års mange historier og begivenheder er bl.a. åbning af Dr. Louise på Torvet i 1999, indvielsen af boblehallen på Gl. Vardevej i 1974 og influenza-epidemi på Børnenes Vels optagelseshjem i 1924. Vi hører også om Borggården i 1949, hvor populære nøgendanse blev afbrudt af Frelsens Hær, der overtog scenen. Der er fortællinger om vikingerne, der i 1949 drog på togt til England, og om Esbjerg Stadion, som i 1999 blev til et olympisk stadion i forbindelse med ungdoms-OL i byen. Og mon ikke, der er blevet plads til en historie eller to om EfB, der blev stiftet i 1924?

Hver måned indeholder tekster fra alle udvalgte år, og et af årene er forsynet med en uddybende tekst, der ledsages af et billede fra vores store billedsamling.

Kalenderen er i stort format - 40x30 cm - og med spiralryg. Kan købes hos byens boghandlere, i webshoppen og i Esbjerg Byhistoriske Arkivs læsesal.

Pris: 90 kr.

Køb kalenderen her