Esbjerg Kommune logo

Nyhedsbrev fra Esbjerg Byhistoriske Arkiv: Julekalender og juletilbud

Julekalender og juletilbud

Følg med i Byhistorisk Arkivs julekalender og tag på juleindkøb på læsesalen, hvor vi har en række lokalhistoriske bøger på juleudsalg.
Og - mangler du mandelgaven, er Esbjerg-kalender 2024 et godt bud.

Billedet viser menneskemylderet 1. søndag i advent 1953, hvor juletræet på Torvet blev tændt.
Foto: Knud Rasmussen. EBA 64107-050.

Se vores juleinspirationsvideo her
Byhistorisk Arkivs julekalender 2023

I år kan du følge med i arkivets julekalender på Facebook.

Hver dag i december lægger vi et eller to billeder op fra et sted eller en begivenhed i Esbjerg. Det vil primært være billeder, som er blevet digitaliserede i årets løb fra perioden ca. 1955-1985.

Skriv gerne dine kommentarer, erindringer om stedet/begivenheden i kommentarfeltet - og inviter også dine Facebook-venner til at følge med.

Billedet her er fra julekalenderen den 1. december: Esbjerg Turistkontor har etableret en helt ny service for turisterne. Turiskontoret har købt en fremviser, som viser billeder fra og turforslag i Esbjerg-området.
Foto: Jørgen Juhl, juli 1978. EBA 115946-032.

Følg med i julekalenderen 2023 her
Bogudsalg

Mangler du stadig mandelgaven og et par julegaver, skulle du kigge forbi vores bogudsalg. Lige indtil jul sælger vi udvalgte lokalhistoriske udgivelser til kun 50 kr. for 2 stk. og 100 kr. for 4 stk.
Gælder kun for køb på læsesalen.

Du kan naturligvis også købe bøger til normalpris i webshoppen til afhentning på læsesalen eller sendt direkte hjem til dig eller en pakkeshop i nærheden.

Køb bøger i webshoppen her
Esbjerg-Kalender 2024

Esbjerg-Kalender 2024 er på gaden. Kalenderen er udarbejdet med en række begivenheder fra byens historie, der er koncentreret om årene 1924, 1949, 1974 og 1999.

Blandt dette års mange historier og begivenheder er bl.a. åbning af Dr. Louise på Torvet i 1999, indvielsen af boblehallen på Gl. Vardevej i 1974 og influenza-epidemi på Børnenes Vels optagelseshjem i 1924. Vi hører også om Borggården i 1949, hvor populære nøgendanse blev afbrudt af Frelsens Hær, der overtog scenen. Der er fortællinger om vikingerne, der i 1949 drog på togt til England, og om Esbjerg Stadion, som i 1999 blev til et olympisk stadion i forbindelse med ungdoms-OL i byen. Og mon ikke, der er blevet plads til en historie eller to om EfB, der blev stiftet i 1924?

Hver måned indeholder tekster fra alle udvalgte år, og et af årene er forsynet med en uddybende tekst, der ledsages af et billede fra vores store billedsamling.

Kalenderen er i stort format - 40x30 cm - og med spiralryg. Kan købes hos byens boghandlere, i webshoppen og i Esbjerg Byhistoriske Arkivs læsesal.

Pris: 90 kr.

Husk: Vi har også julekort med lokale motiver fra Esbjerg og Ribe, og julenisser med påtrykte julesange.

Køb kalenderen her

Esbjerg Byhistoriske Arkiv