NemID – din underskrift på nettet

NYHED: NemID nu som Nøgleapp

NemID nøgleapp er et digitalt og gratis supplement til dit NemID.

Med NemID nøgleapp kan du bruge dit NemID direkte fra din smartphone eller tablet - uden at have dit nøglekort ved hånden.

Når du vælger at bruge dit NemID nøgleapp på hjemmesider og i apps, får du en meddelelse på din smartphone eller tablet med en anmodning, som du godkender med et swipe. Med nøgleappen behøver du ikke at lede efter nøgler på nøglekortet og du løber aldrig tør for nøgler.

Du kan bruge NemID nøgleappen, når du bruger NemID på din mobil, tablet eller computer og uanset om du skal bruge NemID til sin bank, borger.dk eller noget helt tredje.

NemID nøgleapp er udviklet i et samarbejde mellem finanssektoren og den offentlige sektor. Nets DanID, som er leverandør af NemID, har leveret infrastrukturen og E-nettet har stået for udviklingen af nøgleappen. Derfor står E-nettet som afsender i App Store og Google Play.

Du kan downloade NemID nøgleapp i

Få hjælp eller læs mere om nøgleappen

Små og mellemstore virksomheder kan også anvende privat NemID

Virksomhedsejere kan bruge privat NemID, hvis de ejer en enkeltmandsvirksomhed eller alene kan tegne et iværksætterselskab, anpartsselskab, aktieselskab eller anden virksomhedsform.

Det er dog stadigt relevant at benytte en medarbejdersignatur i virksomheder, hvor andre end ejeren indberetter til de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger.

 

Hvad er NemID?

NemID er en digital signatur – din personlige underskrift på nettet. Med NemID kan du få adgang til Esbjerg Kommunes selvbetjeningsløsninger samt sende og modtage digital post fra kommunen - også fortrolige og følsomme oplysninger. NemID kan også bruges på fx www.skat.dk  eller www.borger.dk på præcis samme måde, som du logger på netbank. Som NemID-bruger skal du kun huske ét bruger-id og én adgangskode, uanset om du skal ind på det offentliges hjemmesider, på netbank - eller på en af de andre hjemmesider, NemID også giver adgang til.

Nøglekortet – et ekstra sikkerhedselement

NemID giver dig adgang til det digitale Danmark. Men du skal lige vænne dig til et ekstra element: Når du logger på, skal du nemlig ikke bare indtaste dit bruger-id og din adgangskode, men også en ”nøgle” (en kode på 6 tal), som du finder på det nøglekort, Digitaliseringsstyrelsen sender til dig eller ved brug af NemID nøgle-app.
To-trins-processen bliver hurtigt rutine, og fordelen er, at den gør det mere sikkert at logge på selvbetjeningsløsningerne. Kun du har koderne i hovedet og nøglekortet i hånden eller på mobilen – og ingen kan hacke sig ind på dit nøglekort.

Nøglekortet/ app har 148 nøgler og fylder ikke mere end et Dankort eller som en app på mobilen. Papirkortet bliver sendt til dig af Digitaliseringsstyrelsen eller hentes i din App Store/ Google Play.

Med nøglekortet -eller app kan du gå i netbanken eller logge på det offentliges hjemmesider fra en hvilken som helst computer. Hver nøgle kan kun bruges én gang. Når når alle nøgler på papir nøglekortet er ved at være brugt, sender Digitaliseringsstyrelsen automatisk et nyt nøglekort til dig. Nøglerne i din app opdateres automatisk.

Hav altid dit nøglekort med dig

Gør det til en vane at have dit nøglekort med dig, så kan du altid bruge de digitale løsninger. Kommer du for eksempel i Borgerservicecentret er det vigtigt, at du har nøglekortet med dig. Hvis du ikke har det, er det muligt, at vi slet ikke kan hjælpe dig.

Hvem kan bruge NemID?

Alle borgere over 15 år med CPR-nummer, og som kan opfylde legitimationskravene kan anskaffe sig NemId.  

Hvis du er under 15 år kan du kun få NemId til netbank.

Her kan du bestille NemID

Du kan bestille NemID på www.nemid.nu

Hvis du har brug for hjælp til at bestille NemID, kan du få hjælp på kommunens biblioteker og i borgerservicecentrene.

Husk at medbringe sundhedskort og billedlegitimation.

© 2012 i Esbjerg Kommune